
De titel van zijn presentatie is Mondige leerlingen maken. Centraal hierin staat de vraag wat de (on)mogelijkheden zijn van tevredenheidsonderzoek bij leerlingen met een ontwikkelingsleeftijd lager dan 9 jaar. Wat zijn nieuwe initiatieven die scholen kunnen helpen hun leerlingen beter te betrekken bij onderzoeken? Tegen welke obstakels lopen scholen aan en wat zijn hun ideeën voor nieuwe ontwikkelingen? Deelnemers krijgen een kleine ‘proeverij’ van oplossingen en aanbevelingen voorgeschoteld. Ook brengen ze tijdens een workshop samen met adviseurs Nienke Pol en Marlou Visser in kaart wat de grenzen zijn bij het bevragen van leerlingen in het (voortgezet) speciaal onderwijs met huidige én nieuwe toepassingen.
Optimisme
Hét Congres wordt dit jaar voor de 16e keer georganiseerd. Centraal staat het onderwijs aan leerlingen die extra begeleiding en ondersteuning nodig hebben. Tijdens Hét Congres wordt nieuw ontwikkelde expertise gedeeld. Daarnaast zijn er presentaties van good practices en worden er ervaringen met allerlei samenwerkingsvormen en –initiatieven tussen regulier en speciaal (basis)onderwijs uitgewisseld. Deelnemers kunnen kiezen uit ruim veertig presentaties, workshops en meet-ups. De openingstoespraak wordt deze keer verzorgd door Micha de Winter, hoogleraar maatschappelijke opvoedingsvraagstukken aan de Universiteit Utrecht en lector jeugd bij de Hogeschool Utrecht. Zijn verhaal gaat over het belang van hoop en optimisme voor de opvoeding en ontwikkeling van kinderen.
Meer weten?
Wilt u nu al meer weten over de mogelijkheden die Qfeedback biedt voor het bevragen van leerlingen in het (voortgezet) speciaal onderwijs? Hier vindt u informatie over Qschool (V)SO+, dé oplossing als u onderzoek wilt doen onder leerlingen met een ontwikkelingsleeftijd van 4 tot 9 jaar. Meer informatie over het programma van Hét Congres vindt u op deze website.